' + post_title + '

Etter mange år med apparatdykking og lang bunntid fant jeg ut at jeg ville prøve fridykking, selvom jeg tok fridykkersertifikatet en gang i -84. Interesser og utstyret har endret seg siden da. Nå er det jakten og utfordringen som er spennende.

Litt om fridykking og undervannsjakt
Fridykking er dykking uten annen luft enn den du får plass til i lungene dine. Fridykking er på mange måter første steget til apparatdykking, men også steget videre fra apparatdykking. I Norge er fridykking fremdeles sett på som en simplere form for dykking enn scubadykking, en ungdomsgreie, men ser man til utlandet er det ett voksende antall scubadykkere som konverterer til fridykking. Utfordringene ved fridykking er flere enn vanlig dykking, og ved å dykke uten forstyrrende luftbobler og tungt utstyr kommen man seg nærmere fisk og natur. Jakten på mat øker spenningen og det gir en unik følelse å gli raskt gjennom vannet uten en lyd.

Trening
For treningsdykk drar jeg som regel til Klaretjern, ett tjern som bærer navnet med rette og som er 5 min kjøring fra hvor jeg bor.  Sikten der er/bør være mellom 20-25 meter, bortsett fra de gangene det har vært apparatdykkere der og kavet på bunnen. (Og det skjer dessverre alt for ofte. Rart det der..) Den består av gjørme, dekket med ett lag som kan beskrives som månestøv og når det først blir virvlet opp tar det noen dager før det legger seg igjen. Bortsett fra noen trær og greiner på bunnen er vannet dødt, selvom min gamle nabo tok 8 abbor på 70-tallet. Derfor har jeg ingen ting å gjøre på bunnen, men trener i fri vannmasser.
Ved trening på land er det O2-CO2-metning,  gå/jogge mens jeg holder pusten, avslapnings-, pulssenknings- teknikker som brukes. Samt utligningsteknikk, prøver nå å lære meg Frenzel, men syns det er vanskelig.

Fridykking i konkurranseform
Det er flere former for fridykking, og i konkurranser er det særlig disse tre kategorier:

Constant weight

Som navnet tilsier, må dykkeren ha konstant vekt under dykket. dvs. dykkeren har ikke lov til å droppe blybeltet under oppstigning. Målet er selvsagt å komme lengst ned. Med eller uten finner.Dette er den mest vanlige formen for fridykking.

Static apnea

Ligge i vannet og hold pusten så lenge du kan!

Dynamic apnea

Svøm så langt under vann du kan horisontalt.

Det finnes noen andre kategorier som f.eks “no limit”.

Les mer om utstyr

Les mer om uv-jakt